söndag 26 januari 2014

Säsongsavslutning, jaktprov och lite skall efter hare

Ja, då har vi haft säsongsavslutning för de hundar som jagar fågel. I onsdags tog jag med Beck och Snus på en liten trevlig jakt med enbart två skyttar. Bägge hundarna uppförde sej exemplariskt och det lovade gott inför söndagens jaktprov tyckte jag. De stötte många fåglar och apporterade en hel del, Snus gjorde några riktigt långa apporter och skötte det riktigt bra.

Dagen efter var jag och Skye med på en jakt där det främst skulle skjutas rådjur men det fanns också chans på räv och hare. Vi lyckades inte få ut några djur till passkyttar, det var gott om rådjur men de hade stenkoll på oss och ville inte alls springa dit vi ville. 1-0 till rådjuren!!!
Det roliga som hände var att Skye fick upp en hare och började driva med skall! Eller... vet inte om det kan kallas för skall, men det kom i alla fall en hel del ljud! Kanske mer bjäff än skall  :-)
Han fick oxå vara med och spåra lite på en skadskjuten räv och trots att vi inte hittade räven så tyckte jag att Skye faktiskt skötte spårandet riktigt bra. Det är inte direkt hans paradgren då han har alldeles för bråttom.

Så på söndagen den 26 januari var det dags för årets sista jaktprov, det avhölls på Spannarps säteri utanför Ängelholm. Jag startade Snus och Beck. Beck blev tyvärr väldigt het och skuttade efter ett gäng fåglar ett par meter för mycket, då är det bara att lägga på kopplet...
Snus däremot, mattes lille älskling... Han vann!!! Gissa om jag var glad????
Jag tycker att folk som grinar när de vinner är urlöjliga, men det var så nära. Egen uppfödning och allt... Det var nära att jag föll död ner när jag förstod att Snus vunnit. Ett stort ögonblick och jag är så ödmjuk över att jag har så fina hundar som tar mej med på så mycket kul!

 
Från vänster: domare Mikael Jensen, Danmark - jag och Snus - Leonard Knutsson och Country Sports Cookie som blev 2:a - domare Andreas Vikström, Sverige

 
Som bästa cocker fick vi fint pris från David Norton - Hundgubbe
En jättefin fickplunta med en cocker på
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar