fredag 12 oktober 2012

Älgjakt

Idag var det premiär för älgjakt med nya jaktlaget här nere i Halland. Jag har köpt en studsare men tyvärr inte hunnit träna så mycket och därmed var det inte möjligt för mej att skjuta upp i tid innan jakten började. Hursomhelst, man kan ju vara med ändå och jag har inget emot att vara drevkvinna i år. Senare i höst blir det mer jakt med hagelvapen och jag får satsa på det i år.
Det roligaste för mej är ju att Skye nu ska vara med på lite alltmöjligt! Han jagar rådjur och troligen hade han oxå upp några grisar men det kan vi inte säga säkert, det var i en tät granplantering. Vi hade älg framför oss hela tiden och Skye var såklart ivrig men fattade inte riktigt vad det hela gick ut på.
Jag tycker kanske att Skye kunde ta för sej mer och söka lite större, men han har ju varit tränad att jobba nära mej så länge nu så jag får ge honom tid. När vi kommer till tätare partier och planteringar, då drar han iväg och röjer runt rejält. Han kan vara borta någon minut men än så länge så håller han god kontakt.
Det blev skjutet en tjur, vi var i närheten så jag skyndade mej dit. Skye fick nosa och han var modig och gick rätt på. Nosade, slickade och så började han nafsa lite på älgen. Tillslut stod han faktiskt och slet lite i skinnet på älgen, han försökte till och med apportera den!
Det är hursomhelst ett trevligt gäng jägare, härliga marker och vädret idag var helt fantastikst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar