söndag 14 oktober 2012

Jaktprov igen

Idag gjorde jag och Beck debut på Jaktspanielklubben JSK, vi startade i deras öppenklass. Jag var medlem i JSK lite fram och tillbaka när jag bodde i Norge, jag och Vall åkte ofta ner och startade. Efter flytten till Dalarna blev det inte möjligt att åka ner till Skåne så ofta och jag var då inte medlem under några år. JSK har alltid så bra prov, parsläpp i alla klasser och konkurrensbedömning redan i öppenklassen. För er som inte vet skillnaden så bildades JSK för ca 12 år sedan av en grupp människor som hade tröttnat på den stora SSRK organisationen där allt är ganska tungrott och där jakten inte har det stora fokus den borde ha.
Det är synd att vårt lilla intresse område är delat i två läger, men jag gillar bägge sidor och tänker plocka russinen ur bägge kakorna. Jakten, hundarna och gemenskapen ska stå i fokus - mindre viktigt är politiken...

Hursomhelst, idag hade jag anmält Beck till ett öppenklass prov på ett gods i Skåne. Domare var Tina Hansson och Håkan Hansson. Litet startfält med 7 startande men i tuff terräng och vi provades under ganska tuffa förhållanden. Beck och jag fick ta slutet av en viltåkerremsa som inte gav något vilt, fortsatte i en lättsprungen lövskogsbotten där vi hade enormt många fåglar som sprang framför oss. Beck blev ganska het och jag fick använda visselpipan flitigt för att hålla honom på mattan. Det blev lite rörigt och Beck sprang ganska vilt omkring. En fågel blev fälld med en ok apport. Nästa släpp började i manshöga nässlor och fortsatte i en dal med rejäla dungar och tätare områden. Beck hade många fåglar på vingarna, stadig i alla uppflog och till slut fälldes en fasan för honom. Han gjorde sin bästa apport någonsin!
Resultatet blev en 2:a placering, vann gjorde en dansk kille med en fantastiskt fin springerhanne.
Se mer på www.jaktspanielklubben.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar