söndag 7 oktober 2012

Jaktprovsdebut för säsongen

Länge sedan jag skrev nu men det har varit mycket på tapeten. Jag har flyttat, jagat, tränat hundarna och börjat på nytt jobb. Mycket att skriva om egentligen men inte så gott om tid till det.

Både Snus och Beck har gått bra på träning, jag har varit med på en träningsjakt med Beck och han gick väldigt bra. Snus blir bättre och bättre men är fortfarande omogen i sitt arbetssätt, vilket man får vara när man är ett och ett halvt år gammal...

Igår startade jag på säsongens första jaktprov med Beck, SSRK Västra hade ett prov på Tjörn. Jag har aldrig varit på Tjörn och tyckte det var dags! Magnus Tenfält var domare och det var 12 startande, både springer och cocker. Jag fick lite panik när jag kom till marken jag skulle gå på, tätt som sjutton med björnbär, nässlor och andra taggiga växter... Men lille Beck han jagade som ett skållat troll, bangade inte för den tjockaste vegetationen och var superlydig hela tiden. Han kan bli lite orolig om han tappar bort mej i det täta men jag använde visselpipan lite mer bara för att kommunicera med honom och det funkade bra.
Stadig när fasan lyfte, skickades på apport och när han var framme vid en stenmur som han skulle över så gick det upp två nya fåglar - den ena satte sej i ett träd ovanför honom...
Han kom då tillbaka till mej för han blev nog lite ställd av situationen. Skickade på dirigering och det fixade han jättebra.

Resultatet blev ett 1a pris !!!

Min gode vän Uffe Westlund fick också ett första pris med lånehunden Ted (Snowdell Sarron) och så slog han till med 1a HP på lille cockern Fi (Ducks Brock Demi)  GRATTIS!

Den fina bilden på mej, Beck och fasanen har Knut Framstad tagit, takk Knut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar