måndag 28 oktober 2013

Pralinträning

Mitt i alla jakter, jaktprov och allt annat som ska hinnas med så har jag ju en extra hund här som ska tränas lite! Folke - Iagos Toblerone - är Becks son och hans matte skickade hit honom för att få lite mer erfarenhet och viltkontakt. Han är en duktig hund som inte riktigt hade kommit igång med att jaga ordentligt, men man ser vad som finns i honom och det är definitivt inget att bekymra sej över. Han har fått några pass i terräng där jag vet att det finns vittring av kanin och det har inte krävts många träningspass för att han ska ösa på rejält och jaga som en cocker ska...


Något som jag ofta gör när jag ska träna och inte har tillgång till viltrik mark är ju att ta en fasan eller kanin och helt enkelt vittra in marken med det. Tar viltet och doppar det lite här och där, extra mycket i täta snår eller i rishögar - då får hunden en belöning för att våga tränga in i det täta. Fördelen med den här metoden är att man har koll på vart det luktar gott och man kan uppmuntra hunden att söka just där. Man ska dock vara försiktig, cockrar är inte lättlurade och det kan bli att man får en trög hund som "fastnar" i vittringen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar